Комахи урок

Тема: Клас Комахи. Середовище життя. Особливості зовнішньої будови
Лабораторна робота №6. Вивчення ознак пристосованості комах до середовища існування.
Мета:
Учні повинні знати: Особливості зовнішньої будови комах.
Учні повинні вміти: Розрізняти і знаходити відділи тіла і органи що на них         
                                розміщені.
Учні повинні розуміти: Значення комах в екосистемах.
Обладнання:  Відео «Різноманітність комах», презентація «Загальна характеристика комах», настінна таблиця «Будова хруща», колекції комах, натуральні об єкти хрущів, гербарії- аплікації розчленованого хруща.
                      
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Ми закінчили вивчення класу Павукоподібні і приступаємо до вивчення нового класу Членистоногі – класу Комахи.
Є на землі незвичайна наука ентомологія. Наука про комах. Люди, які вивчають цю науку, називаються ентомологами. Мало хто знає, чим вони займаються.
-Відео.
Самих ентомологів часто уявляють дивакуватими неуважними людьми, які бродять із сачками й нічого крім своїх комах не помічають, нічим не цікавляться.
І вже зовсім небагатьом відомо, що до послуг ентомологів, електронні мікроскопи і найскладніші прилади – новинки сучасної науки і техніки, їм допомагають авіація і флот, а у своїй роботі ентомологи використовують, новітні досягнення хімії і фізики, математики і географії, медицини і навіть астрономії.
Але й сачки – ті самі сачки, що часом викликають добродушну усмішку (ще б пак – дорослий дядько, а ходить із сачком, як маленький), лишаються дуже важливим знаряддям праці.
Може стрівши таку людину з сачком, хтось посміхнеться, хтось здивовано гляне їй услід, хтось подумки назве її чудною. Та диваки із сачками не ображаються.
Вони ходять українським Поліссям і  степом, блукають полями і луками, болотами і пустелями, піднімаються високо в гори і пильно обстежують дно водойм.
Часто в них нестерпно гудуть ноги, болять очі, ломить спину. Та ці люди щасливі, бо роблять дивовижну справу – проникають у чудовий й загадковий світ шестиногих.
На тих, хто обрав у науці цей шлях – шлях дослідження – чекали великі відкриття.
Пройдемо і ми цей шлях і відкриємо для себе цікавий світ ентомологічних досліджень.
Отже, ви зрозуміли про що і кого буде йти розмова на сьогоднішньому уроці.
-         Хто сформулює тему уроку?
-         Я лише додом і уточню.
Клас Комахи. Середовище життя і особливості зовнішньої будови.
-         Відкрийте зошити і запишіть тему.
А епіграфом до теми візьмемо слова:
Наука є ніщо інше, як відображення дійсності.
Френсіс Бекон
-Яке завдання уроку?
ІІ. Постанова пізнавальної мети.
Ви повинні знати: Особливості зовнішньої будови комах.
Ви повинні вміти: Розрізняти і знаходити відділи тіла і органи, що на них розміщені.
Ви повинні розуміти: Значення комах в екосистемах.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-         Яке царство живої природи ми вивчаємо?
-         Які п/царства воно обєднує?
-         Які типи тварин п/ц Багатоклітинні ми вивчили?
-         Який тип тварин вивчаємо зараз?
-         Які класи об’єднує тип Членистоногі?
Царство                                           Тварини
Підцарство                                               Багатоклітинні
Тип                                                  Членистоногі
Клас                                                Комахи
ІV. Вивчення нової теми.
1.     Загальна характеристика класу.
Клас Комахи – найпоширеніші у природі тварини 90% усіх представників тваринного світу припадає на комах. По різним підрахункам їх кількість становить від 1,5 до 3 млн. осіб.
-         Діти, ви почули що я сказала саме так.
Це ті самі дивовижні, співучі, різнобарвні і часом такі надокучливі
Кожному з вас відомі мухи, жуки, метелики, бабки, коники, бджоли, оси, комарі.
Одні з них повзають по землі та по різних предметах, інші літають багато видів живе у прісних водоймах.
Їхні розміри коливаються від долей мм до десятків см.
Всіх представників класу Комахи об’єднують такі ознаки.
1.     Почленованість тіла (голова, груди, черевце)
2.     Три пари ходильних ніг
3.     Одна пара вусиків
4.     Наявність крил
5.     Трахейне дихання
6.     Органи виділення мальп. судини і жирове тіло
Комахи пристосувалися до різних умов життя, одні ведуть поодинокий спосіб життя (метелики, жуки), інші, наприклад, бджоли, мурахи, терміти, живуть великими сім’ями, в яких нараховується від 10 до 50 тис. особин, а іноді ще більше.
В. Шекспір у своїй історичній драмі «Генріх V» так описує життя бджолиної сім’ї:
У них есть царь и разные чины,
Одни из них, как власти правят домом,
Другие вне торгуют, как купцы,
Иные же, вооружаясь жалом,
Как воины выходят на грабеж,
Сбирают дань, с атласных летних почек,
И весело жужжа идут домой,
К шатру царя.
2.Лабораторна робота .
- А тепер виконаємо лабораторну роботу.
Відкрийте свої лабораторні практикуми на ст.19.
- Діти, хто з вас не бачив травневого хруща? Всі бачили.
- Де ви його бачили?
- В яку пору року ви його бачили?
- Пригадайте, будь ласка, у вірші якого українського поета згадується ця комаха?
- Хто з вас процитує ці рядки?
Діти, ви всі його бачили, але не спостерігали за ним. А пригадуєте, як говорив Шерлок Холмс доктору Ватсону: Бачити і спостерігати – це зовсім різні речі.
І тим паче ви не дивилися на нього очима науковця. А будь який шкільний предмет – це наука в мініатюрі.
Отже, подивитись на природний об'єкт може кожен, однак тільки деякі можуть судити про побачене.
Спробуємо пройти і ми цей шлях і відкрити для себе цікавий світ ентомології.
Робота в групах.
                                       
  Завдання 1 групи
 1. Яка роль твердого хітинового покриву ?
 2. Які органи, розміщені на голові?,
 3. Які їх функції?


Завдання 2 групи
 1.З чим повязане різноманіття забарвлення у комах?
 2. Які органи, розміщуються на грудях  хруща?
 3. Які функції вони виконують?

 Завдання 3 групи
 1. Яке забарвлення тіла і крил у комах?
 2. Які органи розміщені на черевці ?
 3. Яка їх функція ?

Голова
Груди
Черевце

І група.
Голова – маленька, утворилась внаслідок зростання перших, 6-х сегментів      ракоподібних. Вона ніби вдавлена в груди і тому може нахилятися при прийомі їжі, але не може повертатися в різні сторони.
Ротовий апарат гризучого типу:
-         Пара верхніх щелеп
-         Пара нижніх щелеп
-         Непарна нижня губа
-         Непарна верхня губа
На кожній щелепі по 1 щупику
Щупики – органи дотику і смаку. У різних видів комах різні типи ротового апарату (ст.21 рис.8)
Гризучий – це самий простий тип ротового апарату. Саме такий тип був властивий і первісним комахам. Цей тип досить поширений і в сучасних бабок, термітів, твердокрилих і прямокрилих.
Інші види комах мають різні типи ротових  апаратів.
-         Як на вашу думку з чим це пов’язано?
Дійсно, впродовж історичного розвитку комахи перейшли до живлення різними видами рідкої їжі, відповідно і ротові органи зазнали історичних змін.
-         Які ще органи розміщені на голові?
-         Пара очей міститься по обидва боки голови  (знайдіть їх на натуральних об’єктах). Очі складні, складаються з 5-6 тис простих вічок.
-         Як називається такий тип очей?
-         Вусики – складаються з антени і пластинок. Звідки і назва ряду - Пластинчатовусі. У самок вусики коротше і мають 6 пластинок, у самців довше і складаються з 7 пластинок. Якщо вусики не ушкодженні можна визначити стать комахи.
-         Як називаються зовнішні відмінності між самцями і самками у роздільностатевих видів?
-         У яких вивчених організмів він спостерігається?
Вусики – це органи нюху.
Настільки він розвинутий у комах?
Давайте  переконаємось, для цього розв яжемо задачу.
Задача
В кого краще розвинутий нюх- у собак чи в хруща?
Тварина
Розміри тіла
Відстань до об’єкта
Собака
Хрущ
1 м
2 см
1,5 км
500 м

1.У скільки разів відстань до об’єкта більша за розміри тіла тварини?
1) 1,5 км = 1500 м =150000 см:100 см = 1500
2) 500 м = 50000:2 см = 25000
3) 25000:1500 = 1,7
ІІ група
Груди – утворені 3-сегментами: передньогруди, середньогруди, задньогруди від
-         Скільки сегментів ми бачимо, коли дивимось на хруща зверху? (1)
-         Чому? (прикриті крилами)
-         Скільки пар крил?
-         До яких сегментів кріпляться?
-         Скільки пар ніг?
-         З чого вони складаються?
Членики грудей з’єднані нерухомо, що надає комахам надійну опору.
Надкрила – це видозмінені передні крила.
-         Якого вони кольору? (світло-коричневого тому що у хітині пігменти) Надкрила ребристі - спробуйте пальцями.
Власні крила – знаходяться під надкрилами. Які  більше за надкрила, тому згортаються у складки. Утворені з м’якого хітинового покриву і жилок, що виконують функцію каркасу.
При польоті передні крила виконують роль несучих площин літака, а власно крила – роль двигуна. Але сила двигуна настільки мала, що теоретично жук не повинен навіть взлетіти, а він не лише взлітає, а і літає і ще при цьому може маневрувати у повітрі.
Цю загадку природи вчені не можуть розгадати досьогодні.
В авіаконструкторському бюро ім. Антонова вивішені гумористичний плакат, на якому написано:
« Хрущ літає поза всіма законами аеродинаміки, але про це він не здогадується і продовжує літати далі»
ІІІ група
Черевце – складається з 8-сегментів.
-         Чи всі вони однакові?
-         Який різко відрізняється від інших?
-         Як він називається? (анальний з яйцекладом)
-         Що міститься по краях сегментів?
-         Це дихальнця, по 2 на кожному сегменті, крім анального.
-         Скільки всього? 2х7=14.
Голова
Груди
Черевце
1.Гризучий ротовий апарат:
- верхня губа
- дві верхніх щелепи
- дві нижніх щелепи
- два нижньощелепні щупики
2.Фасеткові очі
3.Два  вусики

1. 3 сегменти:
- передньогруди;
- середньогруди;
- задньогруди;
 2. 3 пари ніг
 3. Пара надкрил.
 4. Пара власне крил.

1.8 сегментів
2.Сім пар  дихалець
3.Яйцеклад.


3.
З давніх давен люди милувалися, дивувалися, спостерігали, боролися з цими цікавими істотами і це знайшло відображення у народній творчості: казках, переказах, легендах.
ПОСЛУХАЙТЕ ОДНУ З НИХ.
Ріс собі на світі хлопчик. І дуже люди того хлопчика любили, бо умів він співати так, як ніхто на світі. Вечорами, після денної роботи, коли можна було трохи спочити сходилися малі і старі послухати пісню. Кожен, хто чув той спів, ніби набирався сили і снаги, ніби пив живу воду. Співав хлопець про сонце, про квіти, про трави, про землю.
А коли його питали, як це йому вдається, відповідав, що це все від квітів, води, звірів і птахів.
Якось прийшло у той край лихо. Про співочого хлопця почули злі вороги і вирішили викрасти його. Темної ночі, коли він слухав пісню місячного сяйва, схопили його і понесли у свої землі.
Володар тієї країни хотів мати співучого раба. Та хлопець йому не співав. Просили його – вмовчав, били – мовчав. Тільки одного разу, змучений вкрай, завів тужну-тужну пісню.
Від тої пісні німіли люди, а каміння плакало. Була вона про розлуку із рідною землею.
Жорстокий володар наказав відвести в його землю і, якщо він там співатиме – вбити. Тільки но хлопчик ступив на рідну землю, одразу в нього вирвалася пісня.
Котрийсь із ворогів замахнувся шаблюкою, щоб виконати наказ володаря, але шабля свиснула у повітрі, а хлопчика не стало. Лише у зеленій траві з’явилось маленьке темненьке створіння і задиркувато заспівало.
Відтоді і повелися на нашій землі комахи. Їхній спів славить рідну землю, звеселяє смутних. А хто понад усе любить свою Батьківщину, той чує в тих піснях слова про красу нашої землі.
-         А хто з вас знає легенди, прислів’я, приказки, прикмети?
4. Охорона комах.
Екологічна ситуація на планеті дуже складна. Забруднене повітря, вода, грунти і, зрозуміло, кількість видів зменшується.
В недалекому майбутньому ми можемо вже не побачити багатьох з тих, хто вже зараз потребує нашої охорони.
Вони вже не просять, а вже кричать і благають на допомогу.
А тепер уявіть таку ситуацію, що ми вжили чудодійні ліки і стали комахами.
З якими б проханнями ви звернулись до людей, щоб їхні дії призводили б не до зменшення, вас, комах і погіршення умов існування, а навпаки, покращення б вам життя.
V.Закріплення.
На гербарії- аплікації позначити назви відділів тіла і органів, які на них розміщені.
VI. Домашнє завдання.

Підготувати легенди, прислів я, приказки про комах.   26.

Немає коментарів: