Година спілкування

Тема: Толерантність врятує світ.

Мета: допомогти учням з'ясувати сутність поняття «толерантність»; розвивати почуття колективізму, солідарності, вміння слухати; показати, що важливим у стосунках між людьми є вміння спілкуватися; переконати учнів у необхідності бути терпимими до оточуючих; навчити встановлювати стосунки на доброзичливій, толерантній основі.

Обладнання: плакати з цитатами: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна» (Гете), «Моя свобода розмахувати руками завершується там, де починається ніс мого сусіда» (Емерсон); роздавальний матеріал (текст «Чи терпимі ми», роздруковані картки з матеріалом для обговорення, роздруковані аркуші, на яких намальована квітка «Толерантність»), стікери, маркери.

                       Хід заняття
1.Вступне слово вчителя
Рада бачити вас у гарному настрої. Сподіваюсь, що
сьогодні наша спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам у житті.

2.Мотивація діяльності.
Перед вами лежать стікери, візьміть і напишіть на одному своє імя і намалюйте власний образ ( це може бути певний символ предмет, будь що). Діти, вміння малювати тут не важливо.

-         Ось я, наприклад, асоціюю себе із стиглою вишнею, звати мене Наталія Володимирівна.
-         А тепер давайте створимо своєрідну галерею портретів.
-         А тепер поглянемо на нашу галерею.
-         Подумайте і скажіть, який висновок можна зробити після виконання цієї вправи. (Усі люди різні).
-         А як же нам, таким різним, жити, навчатись і працювати разом і не сперечатись один з одним.
-         Послухайте притчу.

Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися,  та й говорять:
« Скажи нам мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок в сім’ї, щоб усі сини і невістки , дочки і зяті жили разом у мирі та злагоді» Не може вже і говорити старий – подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш дуже здивувалися усі – там 100 разів було написано лише одне слово.

-         Не здогадуєтесь яке? Сто разів було написано – терпимість.

Отже, терпимість – це така риса, якої нам порою так не вистачає . А синонімом цього слова є слово «Толерантність»
Отже діти, потрібно бути толерантним.
Сьогодні 16.11.- всесвітній день толерантності.

3.Поняття «Толерантність».
Толерантність – не всім може і знайоме це слово, сенс, який воно несе дуже важливий і на перший погляд звучить абсолютно незрозуміло. Але це поняття є в усіх народів і в усіх мовах.

Толерантність – це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання в думки, почуття, переживання, смаки людини. Поняття «Толерантність» у різних мовах має різні відтінки.

Так, в англійський мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.

У французький мові – це повага до свободи іншого.
- А чому ця тема так актуальна?

У китайський мові – це проявляти терпимість до інших.
В арабській мові – це вміння прощати.

У перській мові – це готовність до примирення.
- А яке визначення вам імпонує найбільше?
- Чому в різних країнах  визначення різні?
-А що об’єднує ці види ?
- А чому ця тема так актуальна?

Отже, діти, я гадаю, що ви зрозуміли, що означає це слово.
Ви учні одного класу. Ми – члени одного з класних колективів нашої школи. Усі ми разом шкільна родина. А тепер давайте трохи пофантазуємо.
   Уявимо, що наш клас – це велика, квітуча, запашна, різнокольорова клумба. А ви, учні, квіточки на цій клумбі. На клумбі простіше розташування квіток залежить від господаря. Кожна квітка має своє місце. А в класному колективі, де зібрано букет таких харизматичних особистостей (Галя, Олег, Славко, Павло, Катя, Аліна) важливо не втратити жодної пелюсточки і зробити так, щоб кожному було комфортно.

Краса клумб, гармонійне поєднання кольорів і квітів асоціюється із дружнім колективом, толерантними стосунками в ньому.
-Тож чи дружній наш колектив?
-Чи толерантні ми?
- Давайте про це дізнаємось.


4. Людина може, діти, обійтися без багатьох речей ( нового вбрання, планшета, айфона, смаколиків), але не без іншої людини – сказав один учений. Навіть на самоті, ми подумки звертаємось до інших людей. Наприклад, коли приміряємо новий одяг або робимо зачіску, думаємо, що скажуть твої друзі. Чи не вважають вони, тебе відсталим чи занадто «крутим». Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми, непорозуміння, суперечки і навіть конфлікти. Щоб запобігати цьому треба навчатись ладнати з різними людьми.

ВПРАВА « Як проявляти толерантність»
 Проаналізуйте ситуацію і оберіть свій варіант відповіді.
Ситуація 1.
Дмитро має нетипову для хлопчика зачіску – довге волосся. Як поводитись тим, кому цей стиль не подобається?

Ситуація 2.
Оксана часто пропускає уроки без причини. Як ставитись до цього?

Ситуація 3.
Вадим постійно виявляє неповагу до інших, як бути?  Не бійтесь говорити і помилитись. Помилитись тут неможливо.
       
 ВИСНОВОК:
Стримувати свої емоції, виявляти терпимість, не переступати межу вседозволеності.

5. Війни.
Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір
шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди стрункі, - інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим  за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри, чи соціальне положення принижували інших людей, вважаючи їх гіршими за себе, і тоді виникають війни. Війни були в усі часи. За останні 5 тис. років на Землі відбулося 15 тис. війн, в яких загинуло приблизно 5 млрд. людей. За всю історію свого існування людствожило в мирі лише 30 – років.
Згадаємо такі випадки:

Стародавній світ:
-         Троянська війна – після викрадення Єлени ахейці
 розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину
своєму царю.

Середньовіччя:
- Війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу проти іновірців – мусульман, за визволення  гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей та понесли колосальні збитки.

 Друга світова війна:
- Гітлер вважав  арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав в тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших  країн на рабів. Для світу це стало трагедією і призвело до смерті десятків млн. людей.

Набирає обертів III тисячоліття. Прогрес невблаганно
рухається вперед. Здавалось би життя має ставати спокійнішим. А ми знову стоїмо на порозі війни і все частіше чуємо слова: біженець, переселенець, сепаратизм. У сьогоднішньому  суспільстві відбувається активний ріст екстремізму, агресивності, розширюються зони конфліктів в тому числі й на сході України. Світ був є і залишається жорстоким. І справа тут не в національності, чи мові. Справа в тому, що люди не можуть порозумітися. І як сказав один духовний служитель: « На планеті Земля є лише дві національності – люди і нелюди» .

6.Ситуативна вправа.
- А чи легко порозумітися нам на побутовому рівні
давайте це перевіримо.

Уявіть, що ви заходите в маршрутку. Всі місця біля вікон зайняті, а поруч вільні. Біля вікон на сидіннях
сидять:
- мусульманин                       - переселенець
- циганка з дитиною              - бомж
-пияк                                       - хворий на рак
- біженець                               - хворий на СНІД

- Оберіть людей з якими ви не хотіли б  сидіти поруч.
- Чи така ситуація правдива?
- Чи важко було б зробити вибір?
- Чи вплинули ваші стереотипи і упередження на вибір?
- Якщо вплинули то як?
- А щоб ви відчули б, якби жоден з цих людей(пасажирів) не схотів би їхати з вами?


7. Крім поняття «толерантність» є ще поняття « інтолерантності»

Інтолерантним людям властиве уявлення про власну винятковість, низький рівень вихованості, бажання влади, неприйняття протилежних поглядів.

- А тепер вам потрібно розподілити слова в дві колонки,  в першу запишіть риси притаманні толерантним особам, в другу - інтолерантним.
    
Толерантна людина                     Інтолерантна людина

Повага до думки інших           Ігнорування
Доброзичливість                      Агресивність
Терпіння                                    Нетерпимість
Вміння слухати                         Байдужість
Чуйність                                    Цинізм
Розуміння

Отже, діти , бути толерантною людиною – значить поважати людей. Наскільки ми поважаємо ту чи іншу людину, свідчить наше вміння ввічливо спілкуватися.

- Які ж слова потрібно використовувати, щоб  із нами було приємно спілкуватися. Зараз перевіримо чи знаєте ви їх.

ВПРАВА. « Ввічливі слова»

Перед вами слова ввічливої  людини, але букви в них переставлені місцями. Які це слова?

Йдбрио, ньед, куюдя, окран, бодийр, дубь сакал, ірчень,
борийд, роачебат, няопчебан од.

8. А зараз спробуємо торкнутися дуже делікатного питання. Як же висвітлюють це питання світові релігії.
До виявлення толерантності  закликають всі релігії та
конфесії.
- Буддизм: Людина має висловлювати своє ставлення
до рідних і друзів наступними способами: великодушністю,
поштивістю, доброзичливістю, ставленням до них, як
до себе.
- Іслам: ніхто з вас не стане віруючим, доки не полюбить свого брата, як себе самого.
- Християнство: стався до інших так, як ти хочеш щоб
ставились до тебе.
Бачимо, що всі релігії закликають до толерантності. Є
різні віри, різні конфесії, не припустимо говорити, що
якась віра краща. Бог єдиний – стежок до нього багато. В Португалії,
наприклад, Ісуса Христа зображають чорношкірим. І коли людей запитали чому – відповіли: Ви гадаєте, що він лише ваш? В Біблії закладені норми поведінки толерантної людини: Це 10 заповідей. Нагадаймо їх:

1.Я Господь, Бог твій.
2.Не роби собі кумира.
3.Не произноси імені Господа Бога напрасно.
4.Шість днів працюй, а день сьомий – Господній.
5.Почитай батька і матір свою.
6.Не вбивай.
7. Не прелюбодействуй.
8.Не кради.
9.Не обманюй.
10. Не жадай дома ближнього твого.
Ми бачимо, що в Біблії показано ідеал ставлення людини до людини через подолання насильства і зла.

- В якій проповіді Ісуса Христа про це мова? (Нагорній, «Не противтеся злу. Хто вдарить тебе у праву щоку твою, поверни до нього і другу». Нам наказують
« Бог терпів і нам велів».
- А якщо  є насильство, зло, неправда як бути? Напевно, є якась межа толерантності. Тоді є батьки, вчителі, до яких треба звертатися. А для
старших – суди, законодавство, Конституція.

9. Асоціативний ряд.
Добігає кінця наше заняття. Як ви зрозуміли тему нашого заняття, і чи зрозуміли ви її ?

Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність  називати рису характеру, притаманну толерантній людині.

Т – терплячий, товариський, тактовний.
О – обережний , об’єктивний , оригінальна особистість.
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е – енергійна, елегантний, ефективний,
Р – рівний, розсудливий, рівноправний.
А – активний, акуратний, авторитетний,
Н – надійний, найдорожчий, ненав’язливий.
Т – тактовний, творчий.
Н – необхідний, незалежний.
І – інтелігентний, ідеальний.
С –  співчутливий.
Т – товариський.
Ь – символ Толерантності – мякість.

10. ВПРАВА. « На гірській стежині»

- Чи навчилися ми, чи зможемо толерантно вирішувати конфлікти, поступатися і коректно пояснювати свою позицію.
    Крейдою на підлозі намальовано дві лінії, відстань між ними дорівнює 30 см. На цей «місток»  з обох боків стають два учні. Під містком тече бурхлива гірська річка. Учні мають домовитися між собою, як їм перейти «місток» і не зіштовхнути один одного в «річку». Під час вправи говорити неможна.

11. ВПРАВА. « Чарівна крамниця»

- Діти, уявіть, що існує лавка, в якій є вельми незвичайні «речі: терпіння, поблажливість, прихильність до інших, почуття гумору, чуйність, довіра, вміння володіти собою, вміння слухати, допитливість, здатність до співпереживання.
Я виступлю в ролі продавця, який обмінює одні якості на інші.
Оберіть одну або «декілька речей» яких у вас, на ваш погляд, немає.

Наприклад, я б собі купила вміння вчасно замовкнути, а взагалі я б могла розплатитися почуттям гумору, якого, на мій погляд, в мене є в надлишку.
-         А що придбав би ти…
-         А чим би ти розплатився взамін?

Заключна частина.
- Візьміть кожен по листочку і напишіть на них, що, по-
вашому, треба зробити, щоб школа стала простором толерантності, тобто, щоб відносини в ній стали якомого більш толерантними.
Учні на листочках паперу у формі листочка якогось, дерева пишуть, що треба зробити, щоб школа стала
«простором толерантності». Листочки накладаються на символічний малюнок дерева без листя.

Отже, клас, школа – це символічна родина, і хочеться, щоб в цій родині завжди поживали, доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок.
Наше заняття завершується і ми прощаємся. Подякуймо оплесками собі та своїм однокласникам за те, що вони і всі ми продемонстрували толерантність у спілкуванні між собою.














Немає коментарів: