Урок грунт

Тема:  Грунт, його склад і властивості. Роль грунту в житті людини.

Мета:  Сформувати поняття грунт, ознайомити з його складом і властивостями, типами грунтів.

Обладнання: Демонстраційний матеріал: пробірка з водою, грудочки грунту, штатив, спиртівка, сірники, тримач, гірська порода  з рослинністю, магнітна дошка, портрет В.В.Докучаєва, відеоролик «Значення грунту», презентація проекту № 1 «Властивості грунту», презентація проекту №2 «Грунти Волинської області», презентація проекту №3 «Охорона грунтів».

Роздатковий матеріал: Штатив, пробірка з водою, колекція ґрунтів,  моноліти ґрунтів, колба з кульками.

Термінологія: грунт, склад грунту, органічні речовини, неорганічні речовини, ґрунтознавство,водопроникність, повітропроникність, структурність, родючість.

Епіграф: Лише завдяки існуванню грунту на нашій планеті живуть рослини, тварини, а отже і людина.
                                                                                     В. В. Докучаєв.


Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності.
          Довгий час багатьох людей хвилювала одна таємниця. Кожної весни, як тільки зійде сніг і пригріє сонечко, селяни беруть різне насіння і кидають його у пухкий і вологий грунт. Ось здавалось би і все.
         Незабаром в  місцях , де було розкидане насіння, енергійно розсовуючи грудочки грунту з’являються світло-зелені паростки, одні ростуть швидко і поступово перетворюються у великі зелені рослини, а в інших місцях рослини ростуть повільніше і виглядають слабкими.
Хіба це не дивовижна таємниця? Чому селяни з одного і того ж самого насіння отримують восени різний врожай?
         Знайти одну з причин цього з явища і є завданням нашого уроку.
 − Відкрийте зошити і запишіть тему уроку.


ІІ. Постанова пізнавальної мети уроку.
Отже, сьогодні на уроці ми повинні дізнатись:
1.     Що таке грунт, який його склад?
2.     Які властивості грунту?


ІІІ. Активізація опорних знань.
1.     Що називається харчовим ланцюгом? (Ряди видів, які пов’язані харчовими відношеннями).
2.     Наведіть приклади харчового ланцюга участь  в якому бере людина?
3.     Які типи організмів включає будь-який харчовий ланцюг (виробники, споживачі, перетворювачі).
4.     Що дають рослини людині? (їжу, О2 )
5.     А на чому ростуть зелені рослини, живуть тварини, мікроорганізми?
Ось тому, епіграфом нашого уроку будуть слова російського вченого Василя Васильовича Докучаєва «Лише завдяки існуванню грунту на нашій планеті живуть рослини, тварини, а отже і людина.»
В Біблії сказано «І прийшов гнів твій у призначений час судити мертвих і дати нагороду рабам твоїм … і згубити гублячих  землю» .(демонстрація слайду).

IV.     Вивчення нової теми.
1.     Що таке грунт? Грунт- верхній пухкий родючий шар земної кори, на якому ростуть рослини і живуть тварини.
Демонстрація слайду «Ґрунтовий  розріз»
-       Де можна зустріти в природі такий розріз?
Звичайно, ми з вами бачили і крутий схил берега біля р. Стир і звичайну яму і кар’єр. Скрізь можна побачити різнокольорові та різні за товщиною шари землі.
-       Скільки шарів тут можна виділити?
-       Як за кольором відрізняється верхній шар від інших?
-       А  за складом?
-       А чому верхній шар темніший за інші?
А тому, діти, ґрунтом називається верхній пухкий, родючий шар землі на якому ростуть рослини і живуть тварини.
Наука, яка займається вивченням ґрунтів називається ґрунтознавством. Засновником цієї науки був В. В. Докучаєв.
Демонстрація  портрету В.В. Докучаєва.
-       Зверніть увагу, що ґрунтознавство- це складне слово.
-       А які слова називаються складними? З яких основ це слово складається?

В.В. Докучаєв   український вчений, значну частину свого життя він прожив в Україні, саме тут він займався вивченням ґрунтів. Саме на основі робіт проведених в Україні були написані його перші наукові роботи. Тому можна сказати, що саме на Україні зародилася ця наука.
Ім’я цього вченого вписано золотими літерами в світову науку.
2.Утворення грунту.
А тепер давайте з’ясуємо як утворюється грунт.
-       На гірській породі, на чистому піску, глині, валунах ростуть рослини? Чому?
Від зміни температури вдень і вночі скелі тріскають, у тріщини проникає вода, яка взимку замерзає, тріщини збільшуються, камені руйнуються і тріщини стають мікроскопічними, в них потрапляє вода і повітря і на них оселяються рослини. Спочатку мохи та лишайники(демонстрація гірської породи вкритою рослинністю). Потім трави, кущі та дерева. Поступово вони відмирають, утворюється гумус, який змішується з гірськими породами і утворюється грунт, його товщина може сягати від кількох мм до 3м. Грунт утворюється дуже повільно.
         У 1880 р. В.В. Докучаєв зробив досить цікаве відкриття. Подорожуючи, він відвідав Староладожську фортецю, яка була побудована ще у 1116 р. на березі р. Волги з масивних брил білого вапна. Піднявшись на кріпацькі стіни, він виявив там багатий на перегній грунт, товщиною 15 см. Давайте підрахуємо за який період утворився цей шар грунту. Отже за  770 р.  утворився шар грунту лише 15 см. За 100 р. = 1,7 мм.
Бачите, який це довготривалий процес:
750 р.= 15 см.                       
100 р.= х
3.Склад грунту.
-       Візьміть мензурку з дистильованою водою і киньте у неї грудочку грунту.
-       А яка вода називається дистильована? (Вода , яку отримали з водяної пари).
-       Що ви бачите? (Виділяються пухирці повітря).
-       Отже у грунті є повітря.
-       Додайте ж  у цю пробірку ще грунт »1/3, візьміть ії в кулак правої руки, закрийте отвір великим пальцем, струсіть. Поставте пробіркурку у штатив, нехай відстоюється.
А ми проведемо наступний дослід.
Запалюю спиртівку, беру пробірку з грунтом і прожарюю  іі на вогні .
-       Що з’являється на стінках пробірки?
-       Звідки взялася вода?
-       Отже, у грунті є вода.
Продовжуємо нагрівати .
-       Що горить? (органічні рештки)
-       А які організми входять до складу грунту?
-       Від якого слова походить словосполучення органічні речовини? (орган, організм).
-       Які ж ми бачимо у грунті органи організмів?(корені рослин, кінцівки комах).
Саме вони і утворюють гумус.
Отже, у грунті є органічні речовини.
 -  А тепер візьміть пробірку з першим нашим дослідом. Що ви бачите? (2 шари порід).                                                                                                                  - Чим  вони відрізняються? (кольором, щільністю). Це пісок і глина. Отже, у грунті є пісок і глина.
А тепер я профільтрую верхній шар води, нанесу кілька крапель на предметне скло і випарую цю воду над спиртівкою.
-       Що ви бачите? (пляма)
-       А яка вода була у нас у пробірці? (дистильована)
-       Звідки ж узялась ця пляма? (це мінеральні солі що були у грунті)
Отже у грунті є мінеральні солі.
Повітря, воді, пісок, глина, мінеральні солі – це неорганічні речовини.
А тепер давайте закріпимо цей матеріал.
Робота з термінологією: грунт, ґрунтознавство, склад грунту, органічні речовини, неорганічні речовини.
4.Властивості ґрунту.

Презентація проекту №1  (Демонстрація слайдів).

Тема проекту «Властивості ґрунту». Ми поставили перед собою завдання з’ясувати властивості ґрунту.
         Шлях розв’язання ми обрали дослід та експеримент.
         Ми ставили такий дослід: на дні двох пластикових стаканчиків зробили отвори і насипали по 80 г. пісчаного ґрунту, а в другий глинистого і поставили їх у посудину з водою. Через деякий час грунт в стаканчиках став вологим. Потім ми зважили їх: стаканчик з пісчаним ґрунтом важив – 111 г.,  а з глиняним – 98 г.
         Отже, перша властивість грунту – водопроникність.
На початку уроку ми довели, що у грунті є повітря, отже друга властивість – повітропроникність.
Третя властивість грунту – структурність.
Якщо ми візьмемо маленькі кульки і насиплемо їх у колбу, то ми побачимо: як би щільно вони не лежали між ними є отвори. Теж саме можна побачити і в грунті. Між грудками є скважини, а самі грудки містять пори.
Але головною властивістю грунту є – родючість. Ця властивість залежить від кількості гумусу, водопроникності, повітропроникності і структурності.
Схема проекту
Проект – властивості грунтів.
Завдання – з’ясувати властивості грунту.
Проблеми – які властивості має грунт.
Шляхи розв’язання – дослід і експеримент.
Властивості грунтів: 1. Водопроникність;
                                    2. Повітропроникність;
                                    3. Структурність;
                                    4. Родючість.

5.Грунти Волинської області.

Презентація проекту №2(Демонстрація слайдів).

Тема проекту грунти Волинської області. Ми поставили перед собою завдання з’ясувати, які типи ґрунтів характерні для нашої області та виявити проблеми їх використання.
         Проаналізувавши карту ґрунтів Волинської області, ми дійшли висновку, що на Волині найбільше поширені дерново-підзолисті грунти, хоча зустрічаються сірі лісові і лучно-болотні, частково чорноземи.
Схема проекту
Проект – грунти Волинської області;
Завдання – охарактеризувати грунти області, з’ясувати проблеми
                   використання грунтів.
Проблеми : 1. Грунти руйнуються під дією води і вітру.
                     2. Розорювання схилів у вздовж приводить до вимивання                   
                     поживних речовин дощовими та талими водами, утворюються
                     яри, болота.
                     3. Заболочування.
                     4. Надмірне внесення мінеральних добрив.
                     5. Невдала меліорація.
Шляхи розв’язання: 1. Правильна меліорація.
                                   2. Лісонасадження.
                                   3. Рекультивація (поновлення) земель.
6. Охорона ґрунтів.

Презентація проекту №3(Демонстрація слайдів).

Тема  проекту «Охорона ґрунтів».                                                                                                         
           Ми поставили перед собою завдання виявити проблеми грунтовикористання. Ми дізналися, що найродючіші ґрунти – чорноземи. Україна займає І місце у світі за кількістю площ чорноземів (2/3 від загальних  площ світових запасів). Вони є в інших районах, але в Україні найбільше.
          Отже, чорноземи  - це національне багатство. Це записано і в Конституції України (« Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави» ст.14), і навіть в Біблії.
          Недарма німці під час ВВВ, знаючи цінність українських чорноземів, вивозили його цілими ешелонами до Німеччини.
          На жаль, запаси та якість та якість цього неоціненного природного ресурсу в нашій державі істотно знизились, що пояснюється варварською експлуатацією, ерозією та іншими чинниками.
Схема проекту
Проект – охорона грунтів.
Завдання – виявити проблеми грунтовикористання.
Проблеми: 1. Ерозія грунтів.
              2. Засолення грунтів.
              3. Відчуження земель: кар’єри і промислові споруди.
              4. Хімічне забруднення.
Шляхи розв’язання: 1. Якомога менше займатися відчуженням земель
                                   кар’єри і промислові об’єкти, сміттєзвалища.
                                   2. Заборонити вирубувати ліс, чагарники, спалювати
                                   траву.
                                   3. Раціональне природокористування.
                                   4. Покращення культури землеробства, введення
                                  правильної сівозміни.
                                 5. Лісосмуги перешкоджають поширенню ярів і боліт

 V. Закріплення.
Пригадайте початок нашого уроку. Перед вами було поставлено питання: «Чому селяни з однакового насіння отримують різний врожай?» Дайте відповідь на це запитання.
Перегляд відеоролику «Значення грунту».                                                                                                                                                                                                  
-Щотаке грунт?
-Який склад грунту?
-Які властивості грунту?                                                                                                                              
-Для чого треба охороняти грунти?
-Які треба вживати заходи, щодо охорони грунтів?

VI. Домашнє завдання.

 Вивчити параграф “ Грунт, склад грунту, знати термінологію.

Немає коментарів: